Kredyt hipoteczny daje możliwość zakupu własnej nieruchomości. Aby uzyskać kredyt należy spełnić kilka warunków oraz odpowiednio się do niego przygotować. Każdy zakup nieruchomości wiąże się z kosztami, nie tylko tymi związanymi z przeprowadzką, ale również kosztami kredytowymi. Przed złożeniem wniosku kredytowego dobrze jest zapoznać się z aktualnymi ofertami kredytowymi i porównać je pod względem kosztów zarówno kredytowych, jak i kosztów dodatkowych (ubezpieczenia, polisy). Po wyborze odpowiedniego kredytu czas przygotować dokumenty.
Jakie dokumenty są potrzebne przy kredycie hipotecznym?
Jednym z podstawowych dokumentów jest poprawnie wypełniony wniosek kredytowy. We wniosku należy uzupełnić podstawowe dane kredytobiorcy, ale również wpisać szczegóły kredytu, dane nabywanej nieruchomości oraz aktualnych obciążeń kredytowych. Najłatwiej jest skorzystać z pomocy eksperta kredytowego, który pomoże w uzupełnieniu danych oraz złoży w imieniu kredytobiorcy wniosek do wskazanego banku.
Do wniosku kredytowego zawsze należy dołączyć zaświadczenie o dochodach w celu udokumentowania wysokości osiąganych dochodów -to miedzy innymi na ich podstawie bank dokona obliczenia zdolności kredytowej. Najczęściej poza samymi dochodami bank prosi również o przedstawienie rozliczenia podatkowego za ostatni rok oraz wpływów na konto osobiste. Ilość przedstawionych wpływów uzależniona jest od wewnętrznej polityki banku. Najczęściej przy dochodach osiąganych w polskich złotych wystarczy przedstawić wpływy na konto z ostatnich 3 miesięcy, przy dochodach w walucie obcej może to być okres od 6 do 12 miesięcy.
O jakie dodatkowe dokumenty może prosić bank?
Przy wnioskowaniu o kredyt hipoteczny bank może prosić klienta o dodatkowe dokumenty. Jeśli kredytobiorcy deklarują rozdzielność majątkową bank prosi o przedstawienie aktu notarialnego zawierającego zapis o rozdzielności majątkowej.
W przypadku osób po rozwodzie może być wymagany dokument aktu rozwodowego. Natomiast w przypadku śmierci współmałżonka aktu zgonu.
Jakie umowy o pracę umożliwiają zaciągnięcie kredytu hipotecznego?
Od pewnego czasu banki akceptują właściwie wszystkie rodzaje umów, między innymi:
-
umowa o pracę na czas określony lub nieokreślony
-
umowa cywilnoprawna (umowa zlecenie, umowa o dzieło)
-
kontrakt (żołnierski, marynarski, nauczycielski).